Feber och pyssel.

Alfred är hemma från dagis. Inte kul att ha feber. Runt två i natt vaknade han och hade jätte hög feber, fick alvedon och somnade om i min famn. Jag ställde klockan var 10 min för att se om febern la sig, de gjode den.
Så i dag blir de att ta de lungt hemma, skulle göra trolldeg men hade inte så mycket mjöl. Få se om Alfred orkar ta en tur till affären, annars får de bli någon annan dag.

För er som har mjöl hemma:

  • 4 dl varmt vatten
  • 4 dl salt
  • 8 dl vetemjöl

Blanda salt och vatten i en bunke. Tillsätt vetemjöl, lite i taget. Knåda degen väl.

Gör egna figurer för hand eller använd pepparkaksformar. Torka figurerna i ugnen (125° C). Figurerna kan sen målas med vattenfärg om man vill.

Torktid små figurer: 4 - 5 timmar. Torktid stora figurer: upp till 10 timmar.

Have fun :)



Men istället för trolldeg ska nog alfred få göra ett bild collage! Med gifft fritt lim!
Gör så här:
Lägg ett tunt lager potatismjöl på en bakplåt. Placera bakplåten i ugnen (125° C). Ta ut bakplåten när potatismjölet gulnat något och blanda det med lite vatten.

Om jag hittar några bilder som vi kan klistra med :P





Kom ihåg mig?